دکتر طریفی حسینی تاکید کرد؛
لزوم توجه نظام آموزشی به مهارتآموزی دانشآموزان کمتوانذهنی
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با کارشناس مسئولان و کارشناسان برنامهریزی آموزشی و درسی دانشآموزان کمتوانذهنی استانها، گفت: با توجه به این یکی از اهداف تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی این است که دانشآموزان استثنایی پس از تحصیل به خودکفایی فردی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه برسند، بر همین اساس مهارتآموزی این دانشآموزان اهمیت بسیاری دارد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر حمید طریفی حسینی در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه دانشآموزان کمتوانذهنی بزرگترین گروه دانشآموزان استثنایی تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستند، گفت: حدود 58 هزار دانشآموز کمتوانذهنی در حال تحصیل هستند که برای آنها در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برنامهریزی آموزشی و درسی صورت میگیرد.
وی در ادامه گفت: سایر گروههای دانشآموزان استثنایی میتوانند از کتابهای درسی عادی که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تالیف میشود، استفاده نمایند، اما برای دانشآموزان کمتوانذهنی، کارگروهی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد که در این کارگروه برای این دانشآموزان کتابهای ویژهای تالیف میشود.
وی با اشاره به اهمیت برنامهریزی درسی برای دانشآموزان کمتوانذهنی گفت: باید در حوزه تالیف و برنامهریزی درسی و آموزشی دانشآموزان کمتوانذهنی شبکهای ایجاد شود تا از ظرفیت علمی کارشناسان و معلمان در جهت برنامهریزی آموزشی و درسی دانشآموزان کمتوان ذهنی استفاده شود.
طریفی حسینی با بیان اینکه در برنامه راهبردی چهارساله سازمان آموزش و پرورش استثنایی به بحث عدالت آموزشی تاکید شده است، گفت: پوشش تحصیلی دانشآموزان کمتوانذهنی یکی از جلوههای عدالت آموزشی است و باید ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها در جهت تحت پوشش قرار دادن این دانشآموزان برنامهریزیهای لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به اهمیت آموزش پیشدبستان برای دانشآموزان کمتوانذهنی گفت: پوشش تحصیلی نوآموزان کمتوانذهنی در مقطع پیش دبستان محور اساسی فعالیتهای گروههای برنامهریزی درسی و آموزشی دانشآموزان کمتوانذهنی استانها است و باید تلاش شود این نوآموزان جذب شوند و مهارتهای شناختی پایه آنها برای دریافت آموزشها در پایههای تحصیلی پیش رو تقویت شود.
معاون وزیر درخصوص خدمات توانبخشی به دانشآموزان کمتوانذهنی گفت: با توجه به نقش و اهمیت خدمات توانبخشی در آموزش این دانشآموزان باید کارشناسان ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها مقدمات لازم را فراهم کنند که دانشآموزان خدمات درون و برون مدرسهای توان بخشی را دریافت کنند.
طریفی حسینی با بیان اینکه یکی از برنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی این است که دانشآموزان کمتوانذهنی سطح بالا در طرح تلفیقی قرار بگیرند و وارد مدارس عادی شوند، گفت: هم چنین باید اقداماتی در راستای برگزاری کلاسهای جبرانی برای این دانشآموزان توسط استانها صورت بگیرد.
نظر دهید